Ny kompositionsmusik - et kig ind i komponisternes værksted

Ny kompositionsmusik – et kig ind i komponisternes værksted

Når man lytter til ny kompositionsmusik, kan det virke uoverskueligt. En udbredt fordom er, at man skal vide en masse på forhånd for at få noget ud af det – eller i den modsatte grøft: at ny musik bare er en samling tilfældige toner, sat sammen uden system.

Den klassiske og rytmiske musik, vi alle hører til daglig, bygger på faste rytmer, skalaer, harmonier og regler for, hvordan en melodi udvikler sig. Disse regler er gennem tiden blevet udfordret af komponister, der med dristige eksperimenter har rykket grænserne for, hvad musik kan være – eksperimenter, som ofte senere er blevet almindeligt tonesprog og til sidst betragtet som gammeldags. På den måde har musikken udviklet sig gennem de forskellige musikhistoriske perioder.

På dette kursus beskæftiger vi os med musikken, der kom efter romantikken. Hvilke visioner havde komponisterne, og hvilke teknikker brugte de til at skabe deres nye musik? Vi kigger også bagud og finder eksempler på teknikker fra blandt andet gregoriansk munkesang, Bach, Beethoven, Erik Satie og Carl Nielsen, som stadig kan genkendes i nyere musik.

Vi lytter til musikken og ser på eksempler. Hvis du spiller et instrument, kan du prøve lette satser med nogle af de teknikker, vi gennemgår – eller måske endda forsøge at komponere din egen musik?

Du behøver ikke kunne læse noder for at deltage i kurset – men du skal have en veludviklet nysgerrighed og et åbent sind.

Undervisningssted

Kulturcenter Mariehøj
Øverødvej 246
2840 Holte
Oplyses senere

Praktisk information

Hold nr:
251066
Første møde:
8.11.25 kl. 10:00
Sidste møde:
15.11.25 kl. 10:00
Mødegange:
2
Lektioner:
7

Pris

Almen
DKK 495,00
  • Lørdag 8.11.25 kl. 10:00 - 13:00

    Sted: Kulturcenter Mariehøj
    Øverødvej 246

    Lokale: Oplyses senere

  • Lørdag 15.11.25 kl. 10:00 - 13:00

    Sted: Kulturcenter Mariehøj
    Øverødvej 246

    Lokale: Oplyses senere

Kåre Duhn

Musikunderviser

Jeg er vokset op i et hjem med violin og pladespiller - senere harmonium, mandolin, blokfløjte og klaver mm.

Jeg deltog i skolens kor, i de små klasser som drengesopran; i gymnasiet prøvede jeg at finde ud af om jeg er bas eller tenor - det er ikke helt afklaret endnu - og jeg er stadig aktiv korsanger.

Jeg købte min første guitar for mine konfirmationspenge, og spilledeguitar og sang, alt efter lejligheden, frelser-, folke- og socialistiske sange til eget akkompagnement og fællessang. I gymnasietiden startede jeg også med at spille violin i Folkets Hus' Spillemænd på Nørrebro. Nu hedder vi Spillefolket fordi vi ikke længereholder til i Folkets Hus og fordi kønsdiversiteten er steget. Jeg er gået over til mandolin i den sammenhæng.

Jeg blev uddannet biolog med bifag i musik, hvor jeg fik et studiejobsom kor- og klaverunderviser i København og efter et år som klaverlæreri Søllerød. Det var i 1986, og jeg er blevet hængende i aftenskoleverdenen siden.

Jeg har i øvrigt levet af at være organist og børnekorleder, da der ikke rigtig var nogen fremtid i at være biolog.

Jeg underviser i de instrumenter, jeg selv kan spille, og også gerne i noder, teori, musikhistorie og nodeskrivning på computer.

Jeg kan lide at undervise både de, der er helt nye i musikkens verden og de, der har erfaring på deres instrumenter.

Hjemmeside: duhn.nu